Je zou het misschien niet denken, maar het vaststellen van een doelgroep is voor de meeste (non-profit)organisaties één van de moeilijkste onderdelen van de marketingstrategie. ‘Onze doelgroep is iedereen die geïnteresseerd is’, krijg ik regelmatig te horen van mijn klanten. In dit blog leg ik uit waarom ‘iedereen’ geen doelgroep is.
Natuurlijk wil je met je organisatie zoveel mogelijk mensen bereiken, raken en inspireren. Het lijkt logisch om je doelgroep zo breed mogelijk te definiëren. Maar het tegenovergestelde is waar: hoe meer je over je (potentiële) doelgroep weet, hoe makkelijker het is om hen te bereiken.
Door een doelgroep te definiëren, kies je een richting. Je marketingacties zijn hierdoor gerichter, scherper en succesvoller. Het is hierbij handig om een ‘buying persona’ (of ‘donating persona’) te definiëren: een fictief persoon die jouw doelgroep representeert. Hoe meer informatie je kunt verzamelen over deze persona, hoe makkelijker, gerichter en persoonlijker je marketingacties worden. Een persona definiëren betekent niet dat je je uitsluitend op deze doelgroep richt; het betekent dat je je marketingacties richt op deze doelgroep.
Door een doelgroep te definiëren, kies je een richting. Je marketingacties zijn hierdoor gerichter, scherper en succesvoller.
Een doelgroep bepalen gaat over keuzes maken. Dat vereist lef! Wanneer je je doelgroep te breed definieert (of niet definieert), kun je geen goede marketingstrategie ontwikkelen. Het vaststellen van je doelgroep is één van de basiselementen van je marketingstrategie. Op basis van je doelgroepbepaling kun je namelijk keuzes maken over je boodschap en de middelen en kanalen die je gaat inzetten. Als je doelgroep boven de 60 jaar is, dan heeft het bijvoorbeeld weinig zin om je boodschap via Instagram of Tiktok te verspreiden.
Bij het vaststellen van je doelgroep ontwikkel je een profiel van je buying persona. Denk hierbij aan: leeftijd, woonplaats, levensfilosofie, interesses, hobby’s, boeken, podcasts etc. Je kunt hem/haar/hen ook een naam geven. Het profiel van je buying persona is niet vaststaand: naarmate je je doelgroep beter leert kennen, wordt je persona steeds realistischer.
Het vaststellen van de buying persona is één van mijn favoriete onderdelen van een marketingstrategie. Bij elke communicatieuiting die ik creëer, neem ik deze persoon in gedachten en richt ik me tot hem/haar/hen. Op deze manier wordt je communicatie veel persoonlijker en oprechter.
Hulp nodig bij het definiëren van je buying of donating persona? Neem contact met me op.
No Comments