Menu
strategie

Mijn recept voor een sterke corporate message

Of je nu voor de eerste keer een (online) marketingstrategie ontwikkelt voor je bedrijf of organisatie, of het gaat om de zoveelste jaarlijkse strategie: ik adviseer mijn klanten vaak om te starten met hun corporate message. Wat is dit en waarom is het zo belangrijk?

Een corporate message is een tekst die de identiteit van je organisatie of stichting omschrijft. Het is de manier waarop je jezelf presenteert naar de buitenwereld. Het vormt de basis voor al je communicatie-uitingen en is dus behoorlijk essentieel! 

Jij en je team zijn vast ontzettend gepassioneerd en kunnen uren praten over wat jullie organisatie aanbiedt, maar in twee zinnen uitleggen waarom jouw klanten of donateurs voor jou moeten kiezen is moeilijker dan je denkt! 

Mijn recept voor een sterke corporate message is het volgende:

  • Wie ben je? (identiteit)
  • Wat doe je? (doel)
  • Wat heeft jouw doelgroep eraan? (relevantie)
  • Waarom is dat anders dan wat anderen aanbieden? (uniekheid

Doe deze ingrediënten in de blender en kijk wat eruit komt. Waarschijnlijk is je eerste tekst veel te lang. Een ideale corporate message bestaat uit 1 à 2 korte zinnen. Dus, nu volgt het echte werk: husselen, herschrijven en schrappen

Misschien wil je starten met verschillende versies, om uiteindelijk tot de beste te komen. Betrek hier vooral de hele organisatie bij, want de corporate message wordt uitgedragen door de hele organisatie (niet alleen het communicatieteam!). De knoop dient idealiter doorgehakt te worden door het directie- en communicatieteam.

Het is heel fijn om een externe adviseur te vragen om ondersteuning bij dit proces, want een frisse blik van iemand die de organisatie niet door en door kent, is ontzettend behulpzaam. Daarnaast zou je zelfs een panel in het leven kunnen roepen bestaande uit vaste en potentiële klanten, donateurs of vrijwilligers. 

Een frisse blik van een externe adviseur is ontzettend behulpzaam.

Hulp nodig bij het formuleren van een scherpe, onderscheidende corporate message? Neem gerust contact met me op.

No Comments

    Leave a Reply